fredag 3 september 2010

Ett kort inlägg innan skolan

Idag är det äntligen fredag igen! Jag funderar över vad det är för kul jag vill bjuda med Dorami i helgen, strategier för att aktivera min klass mer, och vilken ny musik jag vill ha på min iPod.

Det har gått så lång tid sedan jag satte in ny musik i iPoden att jag den senaste veckan lämnat den hemma. Vanligtvis får jag lite panik om jag glömmer den hemma, men just nu känner jag att jag hellre står i tystnad på tåget än lyssnar på samma gamla låtar en gång till. Aja, kanske lika bra så jag får reda ut allt jag har i huvudet just nu. Apropå det så vet jag nu varför det tar så lång tid för mig att diska:


I veckan blev jag äntligen klar med hemsidan till jobbet! Det är den första webbsidan jag gjort, så även om jag är stolt över den så finns det säkert berg av grejer jag kan göra bättre. http://asiavox.com/plazahousing/sv/index.html Det känns konstigt att se sidan från sin egen webbläsare, redan nu ser jag småsaker jag kan förbättra, men om någon har något bra tips tar jag jättegärna emot dem i kommentatorfältet!

Dags att ta tåget till skolan och peppa kineser!

4 kommentarer:

  1. Bra jobbat Alex! :)

    Så här jättesnabbt så föreslår jag att du skapar en div vid namn "header" som texten: "Lägenhet, boende i Tokyo" hamnar i, sen i CSS gör du "text-intend: 5000px;" efter att ha skapat en koppling till den. Då flyttas den texten av skärmen och där kan du skriva fler nyckelord för att göra det lättare för sökmaskiner att hitta sidan.

    Säg bara till om jag förklarar skitdåligt...

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket Isak! Om du ser på rad 31 i koden har jag lagt in en "h1 ", behöver jag verkligen header i tillägg? Som sagt är detta första riktiga sidan så jag är oändligt tacksam för ditt tips! Jag ska ta en titt på det på måndag när jag är på kontoret igen ^^

    SvaraRadera
  3. Det är lugnt, är också nybörjare :) (gjorde min första sida i kod i vår)
    Yup, om du inte använder h1 för något annat på sidan så kan du lägga in den texten på h1 i CSS. Förresten, glömde att det ska vara ett minustecken där också... d.v.s. "text-intend: -5000px;". Sen kan du lägga den texten in på varje html sida, för att desto fler nyckelord sökmaskiner (google primärt) hittar på sidan, desto högre kan du komma upp i sökmaskinen.

    Och btw, "länkar" länken funkar inte.

    Och somsagt, bra jobbat av dig! Ser jättebra ut annars! :)

    SvaraRadera
  4. Tusen tack för tipset! Har du någon sida som använder sig av sagda kod? Jag är inte helt 100% säker på hur du menar att jag ska göra :P

    /Makki

    SvaraRadera