söndag 29 augusti 2010

Fet fest, gjuten bakisdag.

Igår var det fest på kontoret, och som vanligt var det en härlig blandning av alla möjliga olika människor! Det var kanske en tredjedel anställda/före detta anställda, och resten kunder och vänner till kunder. Tyvärr blir detta ett blogginlägg utan bilder då alla bilder togs med jobbkameran.

Maten

En av festdeltagarna var en äldre man från Sri Lanka, och jäklar vad han kunde laga mat. Han hade förberett tre currygrytor med varierat innehåll och kryddighet, och alla var helt fantastiska. Förutom hans currygrytor som var huvudnumret i middagen hade chefen beställt in massor av sushi, snittar, grönsaksdippar och annan fingervänlig mat. Det var nästan groteska mängder mat, och jag nästan rullade mellan taxin och min lägenhetsdörr klockan fyra på morgonen när jag kom hem.

Dryckesleken

En ny upplevelse för mig var en dryckeslek av vuxen karaktär. Vanligtvis brukar alla dryckeslekar gå ut på att folk ska bli så fulla som möjligt, men dryckesleken vi lekte gick ut på att ta tillvara vad som kommer ut ur en rejäl fylla. Leken gick till som följande: Alla sitter i en ring och ett glas med sprit skickas runt i turordning. När man får glaset i sin hand får man dricka hur mycket eller lite man vill och efter att man druckit ska man berätta någonting. Vadsomhelst. Poängen med leken är att det efter tredje rundan börjar dyka upp mer och mer sjuka berättelser och tankar, men att det är helt kravlöst så ingen behöver känna sig obekväm. Någon berättade om en lustig episod på jobbet, en annan berättade om en tanke han fått under en resa utomlands, och en tredje om varför det är kul att rita även om man är dålig på det. Nästa fest ska jag definitivt föreslå den leken igen! Efter leken hade alla MASSOR av samtalsämnen till följd av historierna, så leken är bra på många olika sätt!

Aftermath

Efter festen hände en sak jag håller väldigt varmt om hjärtat när det gäller jobbfester: l00ta resterna. Det är så mycket sprit och mat som blir över, så alla får med sig något hem! Jag fick en nästan full flaska sri lankansk sprit, massor av currygryta och en tallrik snittar (som jag åt på vägen hem).

Dagen efter

Med andra ord hade jag de bästa förutsättningarna för en fantastisk bakisdag. Idag har jag kollat på massvis med film, och njutit av mat jag förberedde dagen innan och medtagen mat från festen. Det jag fick av currygrytan var bottenskrapet, så när jag satt och pillade bort kryddor och annat man inte ska äta så insåg jag hur komplex maträtten egentligen var. Det som jag pillade bort var nästan ett helt fågelbo av olika hela örter och kryddor. Jag blir bara så lycklig när jag upptäcker smaker jag aldrig känt tidigare!

Lyckad fest, lyckad bakisdag, och imorgon står en lyckad pluggdate med Dorami på schemat.

4 kommentarer:

  1. Sådan fader sådan son :D

    SvaraRadera
  2. Hahahahha! Låter sjukt epic!

    SvaraRadera
  3. fan, ni får båda se till att pallra er tillbaka till sverigeland NU!!! det här går ju inte måste ni ju förstå, ni borde helt klart befinna er på en bar i gbg med ett glas rött i handen i detta ögonblick!!!! ge mig ett datum, blir tokig..virrig som jag är har jag ju noll koll på när festen i tokyo är över :S
    ge mig, ge mig, ge mig!!!

    SvaraRadera
  4. Antonia:
    Du får gärna komma hit och ta ett glas rött om du vill :) Festen slutar någon gång i slutet av mars. Jag (Sandra) har planer på att skriva Högskoleprovet den 2 eller 3 april eller när det nu är så är garanterat på svensk mark några dagar innan det!

    SvaraRadera