torsdag 24 juni 2010

Japansk skräpmat

Usch usch usch! Nu är jag definitivt övertygad om att hemlagad mat är bäst. I Japan finns det ett sjukt stort utbud av färdiglagad eller halvfabricerad mat, och konstigt nog är det väldigt billigt att köpa hem mat istället för att göra egen.

Ok ett exempel: alldeles i närheten av var jag bor löper en stor "shoppinggata", en promenadgata med massvis av små butiker som säljer det mesta man kan behöva. Många av stånden är små restauranger som fokuserar på hämtmat, och de restaurangerna säljer mat helt sjukt billigt. Om jag promenerar på gatan i fem minuter kan jag skramla ihop mat för en hel vecka för runt 50kr. Vad är då problemet? Jo, för mig är det lite som att spela MS Röj. Jag vet två ställen (kinarestauranger) som jag misstänker slarvar med hygienen då jag får the shits direkt efter att ha ätit av deras mat, och de restaurangerna har jag "flaggat" så jag inte går dit igen. Resten av matställena är ännu oklickade rutor som bara väntar på att spränga mina eftermiddagar.


Som häromdagen när jag gick till ett tacoyakiställe som jag varit på flera gånger tidigare och köpte exakt samma sak jag brukar köpa när jag är där, men efter att jag ätit så mådde jag illa hela kvällen. ELLER ikväll när jag tyckte att min hemlagade sallad inte räckte som middag, och kompletterade med snabbnudlar: PANG - illamående sedan två timmar tillbaka.

Tacoyaki

Kanske min stålmage knakar i fogarna? Förr kunde jag i princip äta skämd mat utan att få så mycket som magknip efteråt, men numer känns det som jag måste hålla mer och mer koll på vad jag stoppar i mig.

Nej, det blir ingen mer hämtmat/halvfabricerad mat för mig ett tag framöver. Nästa gång jag käkar sallad till middag ska jag inte sabba det med flottiga snabbnudlar. Eller snuskig kinamat för den delen.

Nu blir det läggdags efter ett härligt skypesamtal med farsan! För mig och Dorami blir det inte så mycket till midsommarfirande, men något ska vi väl lyckas knåpa ihop. Jag hoppas på matjessill, nubbe och midsommarstång men något sånt finns knappast här. Det närmaste vi kommer blir väl sushi, sake och Pocky.

3 kommentarer:

  1. hahaaha, jag är bäst! jag har hittat även hit...spännande! jag saknar er båda, när kommer ni hem? har de gått ett halvår snart?? :O jag är helt lost! midsommar till all ära. jag har bakat 14 pajer! imorn är det fest! ni kunde ha varit med ;) puss^^

    SvaraRadera
  2. Du äter väll inte kött så ofta längre? Äre inte därför du bli illamående? =p

    SvaraRadera
  3. @Anonym: Vad kul att du hittat hit! Men... vem är du? :P

    @Reves: Det är sjukt sant! Hoppas INTE att jag har börjat få veganmage, för jag vet inte vad jag skulle göra utan kebab och gyouza i mitt liv :S

    SvaraRadera