måndag 6 september 2010

Att äta ute själv i Japan.

Här i Japan finns det en maträtt som heter "Gyudon". Gyudon betyder direktöversatt typ "en skål nötkött" men det är inte bara det man får när man beställer det! Det man får är en skål ris, och ovanpå riset hälls en slags buljong, och ovanpå allt läggs generöst med nötkött. Generöst för att vara Japan iallafall. Ofta får man ägg till, antingen rått, förlorat eller kokt, och ofta en skål soppa i tillägg. Gyudon är en fantastiskt billig rätt som mättar och smakar jättegott, och man hittar restauranger som säljer det vid nästan varje gathörn.

Mellan stationen och min lägenhet finns det en restaurang som säljer Gyudon för 250yen, dvs runt 20kr. I priset inkluderas en fet portion Gyudon, grönsakssoppa och en mugg grönt té. Vid detta laget tror jag att jag låter sjukt sorglig som äter ute ensam på en måndagskväll efter jobbet, men det är inte alls på ett sånt sätt!

I Japan kommer alla kontorsgubbar hem sjukt sent i princip varje dag, det är vanligt att de käkar något på vägen hem. Alla gyudon restauranger ser exakt likadana ut, och de är utformade för att alla ska kunna sitta i fred från varandra. Med andra ord är det en restaurang gjord för att gå på själv.

Idag hann jag inte förbereda middag innan jag drog på jobb så det blev gyudon. Det lokala stället var fullt av kostymklädda män - klockan kvart i tio på kvällen en vardag. Ibland är det skönt att kunna smälta in och vara helt anonym, jag hade till och med rätt dresscode. Det är typ schablonen för den japanska mannen: iklädd kostym sent på kvällen, hållandes en skål gyudon.

Nej, jag ska iallafall inte bli japansk salaryman när jag blir vuxen. Även om det är kul att leka salaryman just nu.

1 kommentar:

  1. Som sagt, du Måste prova Cheese gyudon på Sukiya. Sen häller du på hyffsat med deras vita sås å blandar runt. Det är ljuvligt gott(för å va gyudon). Kostar 350 yen.

    SvaraRadera