onsdag 22 september 2010

Angående Sverige och främlingsfientlighet


För mig är det klart som korvspad: de är stressade kids utan möjlighet till självförverkligande och stimulans! Killen i början säger ju precis som det är: "När man känner sig trakasserad så trakasserar man tillbaka". Killarna i videon är människor som vem som helst, skillnaden är bara att de har blivit så inträngda i ett hörn att de inte kan göra annat än slåss. De vill känna gemenskap och samhörighet, leta efter utmaningar och hitta sina gränser, bli självförverkligade och till slut hitta sin plats i samhället. Alla känner så under tonåren, men inte alla har möjligheten att göra något konstruktivt av det.

Det är så sjukt synd är så mycket energi och potential går förlorad bara på grund av rädsla och bristande respekt för kulturskillnader. Jag är invandrare utan en droppe svenskt blod i mina ådror, men jag är mer svensk än vad svenska rasister någonsin kommer bli. För mig bottnar hela problemet i att det krävs en stor kollektiv insats för att sluta peka finger, och slutligen ställa rätt allt det främlingsfientligheten har förstört.

Vad är Sverige? Vad är svenskt?

För mig är Sverige landet lagom, ett land bestående av ödmjuka och varma människor. Den svenska mentaliteten gör att alla blir omhändertagna, och att ingen behöver känna sig sämre än någon annan. Till skillnad från andra länder som värnar om varje människas rätt att röra sig oberoende av andra likt schackpjäser, har Sverige försökt ta tillvara på förtroendet till människor och tryggheten i en gemenskap. Att försöka frysa ut människor som uppenbarligen har det svårt går emot allt som är svenskt.

Jag är född utanför Sverige av icke-svenska föräldrar, men jag hade turen att bli uppfångad av det svenska systemet. Jag hade lika gärna kunnat vara en av killarna i videon, full av rädsla och hat. Inte nog med att vi alla är människor så blir jag dragen under precis samma kam - jag är också en blatte. Det enda som gör att jag inte är en av dem som kastar sten är att jag hade någon som var på min sida. Jag har aldrig haft någon att slåss tillbaka mot.

Det är en otrolig tragedi att (bland andra) brandmännen i videon har hamnat emellan. Alla blir drabbade av att folk som kallar sig "riktiga svenskar" springer runt och jagar in skräck i oss.

Fan, Jimmie Åkesson är också rädd. Det är ju därför han också har börjat hata. Han är rädd för att förlora gemenskapen han känner med resten av Sverige. Alla som inte vågar ta tag i problemet istället för att börja peka finger och leta efter en syndabock är rädda. Det är ingens och allas fel.
Egentligen började detta inlägget med att jag skulle skriva ett svar på en kommentar på facebook. En vän lade upp youtubeklippet och en av hans vänner skrev följande som första kommentar:

"Det är väl så det är? Skicka hem kebaben med storhetsvansinne! Vadå polisen har inget där att göra? Hade jag varit polis hade jag gått Terminator på deras bruna arslen! Respekt!"

Min första reaktion var att bli arg och ledsen för vad han skrev, men nu är jag bara arg och ledsen för att jag inser att det är precis samma problem på båda sidorna av slagfältet. Det vi förlorade någonstans mitt i all förvirring var lustigt nog det som avslutar kommentaren: respekt.


1 kommentar:

  1. Det var fanimej det bästa jag läst på år och dar! Kom precis hem från en Mikael Wiehe konsert, så din blogg borrade rakt in i den blottade nerven. MW sa att han fört en vendetta mot Reinfeldt runt hela Sverige i ett års tid, och nu har han själv hamnat i exil till Finland. Sen sa han det som bör sägas om sverigedemokraterna och sjöng "Fascismens Racka" som bara han kan. Det mörknar i Sverige just nu, men vi är många som kämpar mot. Och sorry, du har faktiskt lite svenskt blod i ådrorna, våra släktrötter lär vara nånstans i Dalarna.

    SvaraRadera