fredag 13 augusti 2010

Dag 4 i Hiroshima!

Fyyyyyfasen vad många bilder jag tog dag fyra! Jag hade riktigt svårt att välja ut ett rimligt antal bilder. Har massor av grejer jag vill skriva om, men då skulle inlägget bli så jäkla långt.

Först var Dorami, Bror, Mio och jag ute i själva staden på sightseeing och ett självklart mål var Atomic Bomb Dome. En byggnad som lämnats oreparerad efter smällen som minnesmonument. Bomben small av nästan direkt ovanför byggnaden, därav de intakta väggarna.

Ett annat självklart ställe att besöka var Atombombsmuseet.

Bilden föreställer västra ingången till Hiroshimas huvudgata. Helt galet skönt med övertäckt promenadgata! Dorami följde inte med och kollade på minnesparken då det var alldeles för varmt. Jag förstår absolut, det sög verkligen att det var så olidligt hett. Precis som lavan i Metroid liksom.

Från promenadgatan gick vi på Subway och Purikura. Purikura kan beskrivas som passfotomaskiner fast för utseendefixerade tjejer. För motsvarande 50kr får man ett gäng digitalt sminkade bilder så huden ser helt flawless ut och ögonen ser liiite större ut. Denna maskinens specialitet var att man kunde välja ögonfärg i tillägg.

Världens feta väska var till salu i Hiroshima. Det roliga är att jag mycket väl skulle kunna tänka mig att ha en sådan väska här, men man skulle bara se ut som en stekare om man hade den i Sverige.

Efter att ha svettats runt i Hiroshima drog vi upp i bergen med Mios familj. Bilden är tagen på en sjukt fin rastplats med världens utsikt över Hiroshimas kust.

Vi besökte en gammal samurajby som är känd för sitt lilla slott uppe i bergen och sin vackra bro. Jag var höjdrädd som vanligt, men det känns inte lika illa nu som för fem år sedan!

Dorami fick sig en puss också.

Dorami med slottet i sin hand.

På kvällen hände det fetaste. Mios familj tog med oss till världens restaurang mitt ute i ingenstans. Uppe bland bergen, långt från civilisationen har de byggt upp en restaurang som ser ut som en samurajborg och restaurangen serverar helt fantastisk mat! Tyvärr var det lite för dåligt ljus för att bilderna skulle bli bra.

Det var en otroligt bra dag, även om det var gräsligt varmt. Mycket god mat och massor av sightseeing!

Nu blev det sådär varmt i mitt rum igen, dags att dra på luftkonditioneringen.

1 kommentar: