torsdag 15 juli 2010

Färgfärg

Tecknet för färg används i japanskan tillsammans med tecknet för "spirit" för att stava "sex appeal", så om man översätter japanskans "sex appeal" ordagrant till svenska så blir det alltså "Energisk färg" eller "Färgad kraft". Men ett ännu mer lustigt sätt att använda tecknet för färg är att klumpa ihop det bredvid ännu ett tecken för färg. "Färgfärg" betyder alltså "många olika".


Många olika var det ja... Idag kändes det som alla servettutdelare i hela stadsdelen hade konvent utanför stationen. Dorami och jag nästan armbågade oss fram, och vi klarade oss utan att ta emot servetter. Det är sjukt praktiskt med reklamservetter, men man tänker aldrig på att man redan har i väskan. Känns nästan som alla samlar mer eller mindre ofrivilligt på servetter.

Fyllekäk på japanska.
I tisdags hade jag och Dorami ett sjöslag på en pub, och ramlade hemåt skrattandes efter ett gäng partier kortspel, konstiga drinkar och karaoke. Väl hemma hos mig insåg vi att vi hade alla ingredienser att göra det kanske ultimata fyllekäket i ett klimat som detta: nudelsallad á la PIMP. Perfekt för känsliga magar och alldeles för varma kvällar.


När jag ändå skriver om mat kan jag tipsa om något som heter "furikake". Det är en slags krydda som man strör över ris, och används när man inte har något kul att äta med riset vid middagen eller när man ska ta med ris i matlåda. Det är sjukt gott, och piffar verkligen upp om man inte är sådär jättepepp på ris! Dorami handlade åt mig för någon månad sedan, och jag har fortfarande kvar den övergulliga Hello Kitty -furikaken i skåpet. Suck.

Jag hittar lite spår av Dorami överallt i lägenheten känns det som. Hennes schampoflaska har förökat sig och idag hittade jag två par leggings i min garderob. Fast det är lite gött ändå, jag sliter med att min lägenhet är så anonym. Nu är det kala väggar och min inredning har max tre olika färger. Ja, jag borde ge mig ut och skaffa lite prylar så mitt hem blir lite mer som ett hem.

Apropå spår och kvarglömda saker, min lillebror lämnade kvar en fet manga-grej när han var här för några månader sedan. Jag har verkligen försökt läsa i den; tänk vad bra träning för japanskan! Men fasen, jag är verkligen heeeeeeeelt ointresserad.


...och plötsligt insåg jag hur Dorami känner inför Universeum i Göteborg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar