tisdag 8 juni 2010

Konstiga traditioner.

Det är en massa mysko grejer som är populära i Japan men som nog aldrig skulle kunna slå igenom i västvärlden. Bland annat "vit utan vinter" (en kräm som bleker bort solbränna), portabla askfat så man kan fimpa ciggen i fickan, och fickspeglar för män. Dock är det en grej som faktiskt är lite kul på riktigt, och det är djurhoroskop. Under en lektion i skolan pratade vi om asiatisk vidskeplighet, och då dök ämnet upp. Läraren manade alla att googla fram det hemma och kolla resultaten, och de är läskigt exakta! Om du har lust att testa: http://world.doubutsu-uranai.com/ Engelskan är lite konstig, men man fattar vad som menas. Ocharmigt nog blev jag "Red Sheep".

Den nyfikna kan klicka och se vad som fick mig att få världens aha-upplevelse.

Apropå konstiga grejer i Japan: alla asiastiska länder har någon konstig mattradition som i princip bara infödda förstår sig på och Japan är inget undantag. En grej som inte riktigt hör hemma i den kategorin men som är konstig ändå är en delikatess som kallas "Natto". Natto är fermenterade sojabönor, dvs. sojabönor som har legat och blivit så dåliga att de har börjat jäsa. Enligt legenden så ska maträtten ha uppstått i Kina någongång runt år 1000f.kr. då ett gäng soldater blev attackerade medan de kokade sojabönor så de blev tvungna att stressa ner böngrytan i en behållare gjord av halm. När de öppnade halmbehållaren flera dagar senare hade bakterierna i halmen fermenterat bönorna och något smarthuvud kom på att försöka äta geggan. En av anledningarna till att det är svårt att smaka på natto första gången är för att det luktar för jäkligt och slemmar/klibbar som inget annat i hela världen.

Mums!

Det som hände mig var att jag smakade det, inte fattade grejen med varför det var så avskytt, inte kunde sluta tänka på smaken, smakade det en andra gång, blev förälskad. Nu är natto en återkommande del av min frukost även om jag blir lite äcklad av hur det ser ut. Dock smakar det så ljuvligt att man glömmer bort att det ser ut som grynigt alienslem.

När jag ändå är inne på knäppa grejer med Japan så ska jag försöka lista lite olika grejer som är absolut förbjudna att göra då det bringar olycka till alla inblandade. Jag skojar inte, det blir starka reaktioner om man gör något av följande här:
  • Ge någon fyra av någonting. (Talet fyra kan uttalas på samma sätt som man uttalar död)
  • Sticka in ätpinnarna i ris-skålen. (Man serverar ris till de döda med ätpinnarna nedstuckna)
  • Ta emot/ge någon mat med ätpinnarna utan att lägga ner maten på en tallrik först. (Det är en del av begravningsritualerna)
  • Servera fisk så att fiskbuken riktas mot gästen. (I den japanska maffian är det en uppmaning att begå rituellt självmord)
Det finns en hel uppsjö av liknande grejer, men jag tror de jag listade är de viktigaste. Det finns även en del nya grejer, och en av dem fick mig att brista ut i gapskratt (jag fick be om ursäkt flera gånger efteråt när jag insåg att det inte var ett skämt.): Man måste öppna mjuka cigarettpaket på ett speciellt sätt för att inte förhäxa cigaretterna i paketet. Jag har ritat en liten bild så det blir lättare att förstå.
På ovansidan av ett mjukt cigarettpaket är aluminium-omslaget vikt så det på varsin sida av etiketten bildas två veck . För att öppna paketet måste man riva upp endera av dem. Vecket till vänster liknar tecknet för människa, och vecket till höger liknar tecknet för att inträda. Det man alltså inte får göra är att riva tecknet för människa. Jag tyckte bara det lät för jäkla kul när min mäklare tittade allvarligt på mig och sa att man inte får riva människan. På japanska för den som förstår:
"人を破ったらだめだ"

Nu ska jag åter igen ställa timern på riskokaren för att sedan sova. Denna gången ska jag inte (likt jag gjorde igår) ställa fel tid så riset blir färdigt ungefär samtidigt som mitt morgontåg går.

Och så ska jag absolut inte lämna in alla fyra av läxorna jag har till imorgon.


4 kommentarer:

  1. Blev en Orange Tiger, det va fasen en hel del som stämde in! haha

    SvaraRadera
  2. Visst är det!! Min haka slog nästan i golvet när jag läste min, för det är sjukt mycket som jag har insett med migsjälv bara under de senaste månaderna :P

    SvaraRadera
  3. Fick Brown Monkey, stämde så jäkla väl överens sjukt obehagligt...

    SvaraRadera
  4. Visst gör det!! Fyfasen, undrar om det stämmer eller om man bara vill att det ska stämma...

    SvaraRadera