måndag 24 maj 2010

Skrivkramp

Egentligen vill jag också presentera min ägiga lägenhet, men det tar jag senare i veckan!

Just nu borde jag egentligen sitta och skriva uppsats som ska vara inlämnad imorgon men jag har total skrivkramp. Det värsta är att jag vet att det bara krävs en första mening för att komma igång. Ämnet är: "Vad är bäst när man pluggar i Japan: Att bo i ett vanligt japanskt lägenhetskomplex eller i ett studentboende för utlänningar?". Det absolut enklaste hade varit om jag hade haft ett svar på frågan, för då kan jag följa vår n00b-mall för hur man skriver en argumentativ uppsats. (Nu när jag korrekturläser inlägget inser jag att jag bara behöver översätta texten nedan till japanska så har jag min uppsats. Sweet!)

Men vad är egentligen bäst? Nu bor jag i ett vanligt lägenhetskomplex där alla brevlådor är prydda med japanska namn, och tidigare bodde jag i ett delat boende med ett gäng icke-japaner. Båda har definitivt sina fördelar, men också sina nackdelar så det är sjukt individuellt hur man vill bo. Om man inte är här för att i första hand plugga japanska så är ett gruppboende otroligt kul då man träffar folk från hela världen och för att man alltid har någon att prata med. Har man några problem eller undrar något så är det bara att ta en tur ner till köket och fråga en granne, är man sugen på att festa så är det alltid någon som vill haka på.

För mig är egen lägenhet definitivt att föredra då jag är här för att plugga. Jag pratar inget annat än japanska varje dag, kan plugga i en nystädad och tyst lägenhet efter skolan, och kan gå på toa med öppen dörr. Jag vill jättegärna flytta till ett fungerande kollektiv (typ http://indseth.wordpress.com/) , men nu är jag i en fas i livet där jag behöver vara kung i min egen borg.

Och gå på toa med öppen dörr, vilket är sjukt underskattat.

2 kommentarer: