måndag 7 februari 2011

YESSS!

NU är jag äntligen här igen! Jag ber hemskt mycket om ursäkt för det plötsliga stoppet (igen), Dorami pausar tills jag har skrivit och nu fick jag äntligen tummen ur.

Mycket har hänt sedan sist (sedan början av oktober!) så jag vet inte riktigt var jag ska starta. Ok, jag tror jag vet. Jag har slutat boxas till fördel för jobbet, för jag har tagit ett stort viktigt beslut: jag ska bli mäklare. Det känns konstigt att jag inte ska jobba inom det naturvetenskapliga. Jag har siktat på forskning sedan jag kom in på naturvetenskapsprogrammet i gymnasiet, men nu blåser det andra vindar.

Jag har ju som sagt jobbat som mäklare här sedan jag kom hit, och jag har börjat gilla jobbet skarpt! Min arbetslivserfarenhet är över två år nu, och jag har haft massor av olika spännande jobb. Lista? Ok, här kommer en lista på mina jobb i kronologisk ordning:

- Bokningsmedarbetare på resebyrå (+extraknäck som tolk)
- Dagisassistent
- Assisterande revisor på ett flygbolag
- Laboratoriemedarbetare på en glassfabrik
- Produktionsmedarbetare på tryckeri
- Lagermedarbetare på medicinskt lager
- Mäklare (+extraknäck som tolk)

Det känns lite luffigt att ha så många anställningar under en sådan relativt kort period, men jag har bara varit anställd som vikarie så det är inte så att jag "fått sparken".

Hursomhelst, alla jobb har varit fantastiska på många olika sätt (förutom lagerjobbet som blev väldigt långrandigt) men nu har jag fastnat för mäklaryrket. Det började redan när jag jobbade för flygbolaget, jag var förälskad i känslan att jag var i kontroll över alla siffror. Jag hjälpte till i bokningsavdelningen och det var underbart hur mycket människor jag kom i kontakt med. Kontorskulturen, samarbetet och kicken av allt ansvar!

Jag skulle kunna skriva hur länge som helst om allt jag haft turen att vara med om under min tid som vikarie, men nu är detta en blogg om mig, Dorami och Japan. Summan av kardemumman, jag vill plugga till mäklare när jag kommer tillbaka till Sverige.


Men jobbet är en extremt stor del av min tid just nu, så jag måste rapportera: det går bra. Jag har väldigt många kunder, och har en massa sidoprojekt på gång bredvid kundkontakten. Tyvärr blir det inte så mycket tid över för något annat.


Jag hade planerat att börja på boxningen igen denna veckan, men jag måste tyvärr prioritera. Det blev avgångsdiplom framför en snygg och sund kropp. Från och med imorgon ska jag lägga tiden mellan skolan och jobbet till att plugga i tysta rummet. Tysta rummet är ett studierum på skolan som Dorami brukar hänga på, men som jag aldrig har kommit att tänka på att använda själv.

Nu till roligare grejer: vår härliga resa till Hakone!

Vi hade ett fantastiskt rum (ryokan för den japanintresserade) med en ännu mer fantastisk utsikt. Stället vi bodde på hade en egen varm källa som Dorami och jag badade i. Fyfan, jag har aldrig badat så varmt i hela mitt liv och vi var båda helt utslagna efteråt. Vi hade ett eget bad för oss själva (s.k. familjebad) så jag hade liksom hoppats på att vi skulle götta oss i den varma källan och snacka i flera timmar medan våra bekymmer smälte bort av det värmande vulkaniska vattnet.

Vad fel jag hade, det var så satans varmt att vi bet ihop av smärta när vi plumsade i. Jag kan nu säga att jag vet hur humrar känner sig vid tillagningsögonblicket. Vi blev bokstavligen kokta, och efter att ha återfått förståndet tog vi oss tillbaka till vårt rum där vi däckade som två klubbade sälar.


Nästa dag var full av äventyr! Vi åkte linbana över de vackra bergen, och hamnade tillslut bredvid...


Fujisan! Det var tusen gånger vackrare i verkligheten, men jag förstår varför det är en sån sjuk besatthet runt berget/vulkanen.


Vi hittade även en gammal välbevarad väg som användes av bland annat samurajer för att komma från japans östkust i riktning mot västkusten. Dorami spexar i en trappa som leder mellan två segment av stigen som fortfarande finns bevarad. Jag hade så sjukt kul på den stigen, och det kändes som det var länge sedan jag skrattade så hjärtligt!

Just nu är det vad jag kände att jag hade att dela med mig. Det kommer mera nu när jag skrivit mitt första inlägg, jag hoppas på snöbollseffekten.

Btw, Dorami, kan du lägga upp min episka skogshuggarbild? Duvet den i trappan till samurajstigen? Fyfasen, den ska bli framkallad och inramad när vi kommer till Sverige!

Ses snart igen!

1 kommentar:

  1. Hej!

    Vad kul att se ett nytt inlägg, men framför allt att du har hittat "din grej" tillslut, jag tror absolut att du kommer bli en bra mäklare Alex!

    När är det ni kommer hem till Sverige förresten?

    MVH
    Victor

    SvaraRadera