fredag 23 juli 2010

Solsting deluxe

Vojnevojne vilken dag! Vi och grillade i en park med skolan, och jag gick med storvinst. Jag kom dit med en väska full med öl och kylklampar, och kom hem med fylla och fem kilo kött. Tyvärr fick både jag och Dorami solsting så vi drog hem till mig och däckade. En rejäl kalldusch är verkligen helt underbart efter fyra timmar under den gassande japanska solen.

Och för första gången uppskattade jag att min klass är så vild. Jag hade jättekul med klassen, men jag minglade även runt bland de andra klasserna så mycket jag bara hann. Jag lyckades ge rektorn mitt visitkort, då jag hört att elever på min skola har svårt att skaffa boende (svårt att hitta folk som vill hyra ut till icke-japaner). Om allt går som det ska så kommer jag se massa bekanta ansikten på kontoret nästa vecka.

Min härligt puckade klass. Eller ja, den halvan av klassen som behagade att komma.

En av svenskarna på skolan och en före detta klasskamrat. De är båda riktiga karaktärer, tjejen är skitstark och kan någon sån fet kinesisk shaolinkampsport och svensken är bara för jäkla skön. Idag på tåget utbrast han plötsligt: "Alltså du jag har tänkt på en grej, vemfan är hon på min t-shirt?". Kanske inte lika roligt när man läser det, men det var skitkul just då. Han ville ha med Dorami och mig på krogrunda efter grillningen, men vi blev avbrutna mitt i planeringen (av den lillgamla buttermannen i rutig skjorta och glasögon under min vänsterarm på klassfotot ovan) och allt rann ut i sanden. Nästa gång ska vi definitivt hitta på något med svensken!

Dorami och en tjej jag brukar prata med mellan lektioner. Tjejen lärde mig förresten ett kinesiskt knep mot illamående på morgonen om man sovit dåligt: citronvatten. Ett glas kallt vatten blandat med saften från en citronklyfta. Kanske är ett välkänt knep som inte alls är kinesiskt, men jag hade iallafall aldrig hört talas om det tidigare.

Nu längtar jag tills nästa gång skolan ordnar något liknande, för det blev plötsligt kul att gå i skola med massa okontrollerade kineser!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar