onsdag 28 juli 2010

Salaryman

Alltså jag hatar att vara den som pratar om sitt jobb, men jag är väl ursäktad nu när jag alldeles nyligen har fått jobbet? Hursomhelst, jag har ägt så jäkla hårt på jobbet denna veckan. De andra på kontoret tycker det är kul att jag har sådan energi och att jag tycker allt är kul.

Och jag tycker att det är speciellt kul att äntligen ha ett kostymjobb igen! Dorami tog den bilden så fint att jag nääääästan funderar på att göra ett extremt pompöst CV med bara den bilden som stor förstasida. Fyfasen vad maffigt.

En annan kul sak är den feta kulturskillnaden mellan Asien och Europa. Jag kom att tänka på det idag när jag hörde några elever säga "Du har blivit lite tjock på senaste va?" till en kvinnlig lärare, varpå läraren svarade med en glad röst: "Nämen vad fort ni lade märke till det! Jag har faktiskt gått upp i vikt!". Dock är det helt sjuuuuukt tabu att fråga folk om ålder, ännu värre än i Sverige. Så i StarWars -termer skulle man kunna säga att Jabba Da Hut är mer okej än Yoda.

Nästa vecka ska Dorami, hennes bror och jag till Hiroshima. Det ska bli galet kul att resa till en annan del av Japan! Vi ska träffa utbyteseleven som bodde hos Dorami ett år, bada, gå på museum, strosa omkring i vackra parker och bara allmänt götta oss. Jag fick låna chefens systemkamera över lovet så jag hoppas på många vackra bilder.


Specialiteten i Hiroshima är en maträtt som heter Okonomiyaki, en maträtt som består av massa kål och något som kan liknas vid pannkaksmet. Låter kanske inte lockande, men det är så gott att Dorami och jag lagade det många många gånger när vi bodde i Oslo. Jag hittar inga bilder på vår hemlagade okonomiyaki men jag lovar att ta bilder när vi är i Hiroshima.

Tills dess - en fin bakgrundsbild.

Strax börjar min feta tv-kväll! Först galen gameshow, sedan en härlig dramaserie (Hotaru no hikari 2)!

4 kommentarer:

  1. Jävlar vad smal du har blivit alex! Du borde lätt börja gymma parallellt med din boxning. Jag har börjat gymma och nu när terminen börjar tror jag andre också ska börja!

    /Vicooh

    SvaraRadera
  2. Okonomiyaki ska vi käka! Har fått tips om vart exakt vi ska gå å äta den också av en kompis från Hiroshima. Ska bli så gött å komma ut å göra något annorlunda!

    SvaraRadera
  3. Vicooh: Hahaha, så jäkla smal är jag inte, jag har faktiskt en del lönnfett kvar ;) Jag tar en paus från boxningen nu under högsommaren, det kändes för mycket som att försöka träna i en ångbastu :( När jag går på boxning kör jag runt 2-3 timmar där de sista 40 minuterna alltid är tung träning i maskin.

    Reves: Nämen shit vad kul! Jag googlade fram Okonomi-mura, en gata full med Ononomiyakiställen, men någon speciell restaurang nämns aldrig utan bara allmänt liksom. Det ska bli så kul att bryta vardagen och resa med dig och Dorami! Längtar!

    SvaraRadera
  4. Fan va satsigt, du kommer lätt bli värsta biffen! När du kommer hem får vi se vem som bänkar mest, the race is oooon!

    Victor

    SvaraRadera