fredag 26 mars 2010

Nu ska vi se om detta funkar (AKA första inlägget)

Jag har en känsla av att denna bloggen kommer bli ganska bra. Där var den, den svenska blygsamheten. Jag är son av en finne, uppvuxen i Sverige och jag har blivit uppfostrad av en japansk mor på ett japanskt vis. Min rasblandning (som min mamma så vackert säger) gör att jag antingen är världsmedborgare, eller utböling vart jag än åker. Vissa dagar känner jag mig som det första, andra dagar vill jag ha någonstans där jag hör hemma, men i vilket fall hoppas jag på att återkoppla till någon slags landstillhörighet under tiden i Japan. Njaa, det är kanske inte mitt huvudsakliga mål, men det är ändå någonting jag håller utkik efter. Jag tror nog inte jag skulle klara av att axla ett huvudsakligt mål, jag tror nog jag ska köra på delmål. Ett delmål är att dricka Bubbleman, en läsk som är så god att jag gick upp runt 8kg senast jag var i Japan. Ett annat delmål är att behålla vikten.

Jag träffade min kära flickvän i Japan när jag var där 2006, och nu är vi på väg dit igen. Nästan två års sparande och knegande har gett oss tillräckligt med pengar för alla skolavgifter och fickpengar för vår vistelse. Planen är att plugga japanska, börja med någon idrott, och ha skitkul varje dag.

Nu är det lite mer än en vecka kvar tills vi sitter på planet dit, och det är sjukt mycket som behöver göras innan vi åker. Det största problemet för tillfället är boendet, men vi börjar närma oss en lösning. Plan A är att via en västerländsk mäklare fixa så vi har någonstans att bo från dag 1, plan B är att bo på hotell/guesthouse och kontakta en mäklare på plats, och plan C är att leecha på kontakter som bor i Tokyo.

I vilket fall kommer det bli bra, även om det blir dåligt väder varje dag kommer vi göra det bästa av situationen. Jag har aldrig varit i Tokyo tidigare (om man inte räknar med en turistig tredagarsvistelse), medan Dorami å andra sidan spenderade sitt utbytesår där 2006. Avslutningsvis vill jag meddela att jag är lite nervös. Nervös men förväntansfull.

Ps.
Guinness och Gammeldansk är gott. Inte nödvändigtvis i kombination med varandra, poängen är bara att det är gott.



1 kommentar:

  1. Jag är ingen finne för bövelen, jag är finlandssvensk! :)

    SvaraRadera